بزرگترین آینه اسماء الهی حضرت محمد(ص) و اهل بیت هستند
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۶۵۵۱۳
خبرگزاری شبستان: استاد حوزه علمیه گفت: همه هستی آینه الهی هستند اما بزرگترین آینه اسماء و صفات الهی حضرت محمد(ص) و اهل بیت ایشان هستند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام عظیمی استاد حوزه علمیه در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد غدیر برگزار شد، درباره جایگاه اسم الله، گفت: اسمالله، کلمةالله، آیتالله و وجهالله همه پیرامون اسمالله صحبت میکنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: بر اساس آیات و روایات اسم الله یک حقیقت جاریه در کل اجزاء عالم است، امیرمومنان امام علی(ع) در دعای کمیل فرمودند که خدایا به اسماء تو قسم که هر چیزی را پر کرده است.
حجت الاسلام عظیمی با بیان اینکه قرآن میفرماید اسم الله یک سرمایه مفید پایدار است، عنوان کرد: کلمه برکت یعنی سرمایهای که مفید است و باقی میماند، همه اتفاقات عالم توسط اسمالله صورت میگیرد یعنی اسمالله حزب کارگزار عالم است.
استاد حوزه علمیه با اشاره به داستان حضرت نوح و حرکت کشتی او توسط بسم الله، اظهار داشت: سرمایهدارترین انسان کسی است که از اسمالله بیشتر از دیگران استفاده میکند.
وی افزود: نخستین علمی که خداوند بدون واسطه به انسان تعلیم کرد علمالاسماء بود.
حجتالاسلام عظیمی با اشاره به این نکته که خداوند چهار وظیفه در مقابل اسمالله بر عهده ما گذاشته است، ابراز کرد: همواره نام خداوند را ببرید، خداوند غیور است و دوست ندارد که انسان نام کس دیگر را ببرد.
وی با بیان اینکه وظیفه ما تسبیح اسم خداوند است، اظهار داشت: ما باید اسمالله را درست بفهمیم، همچنین اگر میخواهید خداوند را بخوانید باید با اسماءالله او را بخوانید اگر این را بردارید دیگر عبادت معنا ندارد.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اسم الله صرفا یک لفظ نیست، گفت: اسمالله یک حقیقت و واقعیت خارجی است که کارها را انجام میدهد، جنس اسم داشتن خدا با جنس اسم داشتن ما تفاوت دارد.
وی با بیان اینکه اسم نشانه و معرف است، عنوان کرد: خداوند که جمیع صفات بود مبدا ایجاد شد هرآنچه خلق کرد صفتی از صفات خود را در مخلوقات خود قرار داد طوری که اگر چشم دل شما باز باشد خدا را می بینید.
حجتالاسلام عظیمی با بیان اینکه اثر نشان از موثر است، اظهار داشت: خداوند هرآنچه آفریده طوری خلق کرده که هر کس چشم بینای دل داشته باشد آن را خواهد دید.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بشر سعی میکند خداوند را نبیند اما خداوند برای انسان خانهای درست کرده که هر جا را نگاه کند خدا را ببیند، گفت: همه آفرینش الهی وجهالله هستند بنابراین به هر چیزی با نگاه عمیق توجه کنید.
وی با بیان اینکه خداوند آینه تمام نما ندارد، گفت: آینهها به میزان بزرگی و کوچکی خود خداوند را بیشتر نشان میدهند، بزرگترین آینه و آینه خداوند حضرت محمد(ص) هستند البته آینه تمام نمای خداوند نیست، بنابراین اسم اعظم خداوند هستند.
حجتالاسلام عظیمی در پایان خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) فرمودند که به خداوند قسم اسماء الله الحسنی ما اهل بیت(ع) هستیم؛ انسان کامل از نظر علم، حلم، رحمت و بسیاری از اوصاف الهی یگر بزرگترین آیه، کلمه وجه و اسم خداوند هستند.
پایان پیام/487منبع: شبستان
کلیدواژه: نمایشگاه کتاب تهران نیمه شعبان مجلس جشن نیمه شعبان روز ملی خلیج فارس ۱۰ اردیبهشت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسجد مقام معظم رهبری تبیین مساله اسماء و صفات الاهی اسماء و صفات حق تبارک و تعالی اسماء حسنی کلیدواژگان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۶۵۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیتالله جاودان: با مراقبه و محاسبه اعمال به رحمت الهی میرسیم
آیتالله «محمدعلی جاودان» استاد اخلاق حوزه علمیه تهران شامگاه پنجشنبه، ششم اردیبهشتماه در جلسه هفتگی درس اخلاق خود که در مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران برگزار شد، گفت: ماه مبارک رمضان، عید اولیای خدا بود، شاید گاهی به ضعف و زحمتِ روزهداری میافتادید، اما یک جریان شادمانی فوقالعادهای در این ماه برای اولیای خدا اتفاق میافتد.
وی بیان کرد: اگر کسی صاحب همت باشد میتواند یک سال قبل از ورود به ماه مبارک رمضان از خودش مراقبت کند که حداقل مراقبت هم این است که در این یک سال به هیچوجه گناه نکند، چنین فردی میتواند در ماه مبارک رمضان جایزهاش را بگیرد و این ماه عید او شود. از ترک گناه بالاتر این است که انسان حتی فکر گناه هم نکند و به همه واجبات عمل و همه محرمات را ترک کند.
این استاد اخلاق با بیان اینکه ماه مبارک رمضان را ماه ضیافتالله میگویند، گفت: کسی که به مهمانی کسی میرود، مگر میشود صاحبخانه را نبیند، اولیای خدا و کسانی که لایق این مهمانی در این ماه مبارک هستند رحمت خدا در این ماه برای آنها اتفاق میافتد و مشمول رحمت الهی میشوند تا حدی که رحمت را میبینند و میچشند.
جاودان ادامه داد: پیشنیاز رسیدن به رحمت الهی در ماه مبارک رمضان، مراقبتی است که طی یک سال قبل از ورود به این ماه باید داشته باشیم و کاری که خدا راضی نیست را انجام ندهیم. ما باید آرزوی دیدن رحمت الهی را داشته باشیم و برای رسیدن به آن تلاش کنیم.
وی در بخش دوم سخنان خود با اشاره به طرح نور نیروی انتظامی در بحث حجاب گفت: دولت و نیروی انتظامی یک کار بزرگ را در بحث حجاب بر عهده گرفتهاند و به کسانی که حجاب را رعایت نمیکنند، محترمانه تذکر میدهند و بهصورت مستند آنها را توجیه و قانع میکنند که به اهمیت حجاب پی ببرند. این کار نیروی انتظامی زحمت بزرگی است، چراکه با این طرح در مقابل دشمنان که با تبلیغات فراوان سعی در رواج بیحجابی در جامعه دارند، ایستاده است.
استاد درس اخلاق در توصیه به بانوان محجبه اظهار کرد: در این ایام و هجمه دشمن به حجاب، بانوان مذهبی هر چه میتوانند با پوشش بهتر در ترویج حجاب کمک کنند و پوشش حجاب خود را بیشتر از گذشته رعایت کنند و پوشش بیشتری داشته باشند که وقتی دیگران آنها را میبینند باعث امر به معروف شوند و همه مردم نیز برای ترویج حجاب دعا کنند.
جاودان با طرح این پرسش که چه کار کنیم تا مشمول رحمت خدا قرار گیریم، گفت: خداوند در آیه ۴۵ سوره یس میفرماید: «وَإِذَا قِیلَ لَهُمُ اتَّقُوا مَا بَیْنَ أَیْدِیکُمْ وَمَا خَلْفَکُمْ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ؛ و هنگامی که به آنان گویند، از آنچه عذابهای دنیا و آخرت پیش رو و پشت سر شماست بپرهیزید تا مورد رحمت قرار گیرید به این هشدار قطعی و یقینی توجه نمیکنند»، خداوند توصیه فرموده که به گذشته و آینده خود نگاه کنید تا مشمول رحمت قرار گیرید.
استاد اخلاق حوزه علمیه تهران ادامه داد: منظور از اینکه به گذشته خود نگاه کنید؛ یعنی اگر فلان روز با دوست خود تند حرف زدید الان بروید، او را پیدا کنید و از او حلالیت بگیرید و بعد از آن هم تصمیم بگیرید دیگر چنین رفتار تندی نداشته باشید و کلاً حرفی که خدا راضی نیست را نزنید و مراقب تمام اعضا و جوارح خود باشید که گناه نکنید. این کار شما باعث میشود که خدا هم به شما رحم کند و مشمول رحمت الهی شوید.
وی افزود: کسب رحمت الهی نیاز به مقدمه دارد؛ شما کاری کنید که از رحمت خدا برخوردار شوید و اگر مشمول رحمت شدید بعد از آن دیگر هیچ غصهای نمیخورید و نگران نیستید و حتی غصه رزق و روزی و فرزند و خانه را هم نخواهید داشت. بنابراین، اگر مواظب خودتان باشید، دست و زبان و گوش و چشم و زبان خود را مراقبت کنید، مورد رحمت خدا قرار میگیرید و بعد از آن دیگر هیچ مشکلی در رندگی نخواهید داشت و زندگیتان به برکت رحمت خدا آسان خواهد شد. پس اگر از خود مراقبت و مواظبت کنید به این رحمت میرسید. رحمت خدا درجات و مراتبی دارد که هر چه بیشتر تلاش کنید مراتب و درجات بیشتری نصیبتان میشود.
این استاد اخلاق با اشاره به ثمره کسب رحمت و فضل الهی اظهار کرد: خداوند در آیه چهارم سوره جمعه میفرماید: «ذَٰلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ؛ برانگیختن به پیامبری و مسئولیت عظیم تعلیم و تربیت، فضل خداست که آن را به هر کس بخواهد عطا میکند، و خدا صاحب فضل بزرگ است.» فضل خداوند مرحمت زیادی است و کسی که برخوردار از رحمت و فضل خدا شود در زندگی کم نمیآورد.
جاودان افزود: خداوند قدرت بینهایت است که اگر با او ارتباط بگیرید رحمتش را به شما میدهد. البته برای رسیدن به آن باید مراقبه و محاسبه داشته باشید و بر رفتار و اعمالتان مواظبت کنید تا بر اثر آن مشمول رحمت خدا شوید. بنابراین خدا هر کس را بخواهد در رحمت خودش وارد میکند اما گناه و حسد و چشمچرانی مانع این ورود است و نمیتوان مشمول رحمت خدا شد. رحمت خدا مشمول فرد صالح میشود، کسی که اعمالش درست است و حسادت و بخل ندارد و بیحیا نیست و کارش را دقیق و درست انجام میدهد و خسته هم نمیشود.
وی در پایان گفت: اگر بکوشید میتوانید رحمت الهی را به دست آورید لذا باید واجبات را دقیق انجام دهید و گناه را به دقت ترک کنید؛ این راه کسب رحمت الهی است، پس پاک باشید و گناه نکنید تا مشمول رحمت خدا شوید چون دنیا و آخرتتان نیز آباد میشود.
منبع: خبرگزاری اهلبیت(ع) - ابنا